Keresés:

Szolgáltatás

Raktár-logisztikai tanácsadás

Elvárások általában a hatékony raktárlogisztika kialakításánál

A projekt indulásánál a legfontosabb elvárás, hogy rend legyen a raktárban, és a kialakított rendszer képes legyen kikényszeríteni a rend fenntartását. Mivel embereket megváltoztatni nem tudunk, a környezetet kell ennek megfelelően alakítani.
Alapvető szempont, hogy javuljon a hely kihasználtsága, pontosabb, hiba mentesebb legyen a raktár működése.
Lényeges kritérium, hogy a raktári folyamatok gyorsuljanak, főleg a szedés.
Nem mellesleg pedig, mint minden rendszerszemléletben mi is a hatékonyság követelményét emelnénk ki, vagyis kevesebb erőforrással lehessen ellátni az eddigi feladatokat, vagy az adott erőforrással több feladatot lehessen ellátni.

Az előbbi gondolatmenetet követve a következő lépésekben indulunk el céljaink megvalósítása felé.

Nagyobb rend legyen a raktárban

Azáltal, hogy tárcímes kialakítás történik egy raktárban, már automatikusan megvalósul ez a cél, mivel minden áru egy adott tárcímhez tartozik és e nélkül nem lehet behatárolni. Ennek köszönhetően megszűnnek a folyosókon heverő raklap és doboz halmok. Jellemzően azért is fordulnak elő folyosón heverő termékek, mert nincs kialakítva a magasabban lévő raklapokból való töltés, ezért amikor 4 méter magasról kell szedni, először kiszedik, de a raklapot már senki se rakja vissza, mert kinek van kedve olyan magasról újra leszedni 1 db terméket?
A tárcímes kialakításnak köszönhetően minden egyes használható tároló hely tudatosan jön létre és mivel az induló sikeres leltárhoz mindennek a helyén kell lennie, ezért ekkor minden a helyére kerül.

Javuljon a raktár helykihasználtsága

Nem tárcímes kialakítású raktárnál a termékek jellemzően gyártó/beszállító/termékkör szerint vannak elhelyezve a raktárban, így a raktáros csak ez emlékezetére támaszkodva találhatja meg őket. Ezért jellemzően lazán tárolják a termékeket, mert ha érkezik még abból a termékkörből, akkor annak is oda kell férnie a megszokott helyére. Máshova nem lehet tenni, mert nagy a valószínűsége, hogy többé senki sem találja meg szedéskor.
Tárcímes kialakításnál, ahol a raktári folyamatokat adatgyűjtővel támogatjuk, a termékeket (fizikai korláton túl) bárhova rakhatjuk, és szedéskor is egyértelműen navigáljuk a szedőt hova kell mennie a termékért. Ezáltal bármit, bárhova rakhatunk, tehát megtehetjük, hogy akár tele is rakhatjuk a polcokat.
Egy régóta bevált módszer, hogy egy polcra ne tegyünk hasonló, könnyen összetéveszthető termékeket. Ezt betartva zsúfolásig pakolhatjuk a cikkeket, és mégis meggyorsítjuk a szedő munkáját, hiszen nem kell a polc előtt gondolkoznia például két SD kártya között, hogy melyik is lehet vajon a jó?
A helygazdálkodás kapcsán gyakran előforduló probléma, hogy adott típusú helyből van kevés. Például alsó szintű, kézzel szedhető polcokból nincs elég, mert több termék van, mint ami ezeken a polcokon elhelyezhető, viszont praktikus lenne, ha ezeken a könnyen elérhető helyeken minden termékből lenne. Ezen fogyáselemzéseket végezve lehet segíteni. Az elfekvő termékeknél bevállaljuk, hogy igenis nem lehet egyszerűen szedni őket, de mivel annyira ritkán kell hozzájuk nyúlni, ez nem okoz gondot. Persze legjobb, ha ezeket nem is tároljuk hanem kiárusítást rendezünk, így már rakosgatni sem kell őket.

Pontosabb, hiba mentesebb legyen a raktár működése

A raktárakban jellemzően az alábbi okok miatt fordul elő pontatlanság

  1. Nem azt és annyit vételezzünk be, mint amennyi jött
  2. Nem azt és annyit adunk ki, mint amennyit kellett volna
  3. Nem találjuk meg a terméket
  4. Nem jó a leltárfolyamat és leltárral csak tovább rontjuk a készletpontosságunkat

Az első két pont termékazonosítás problémáját jellemzően megoldja, ha mindent vonalkóddal ellenőrzünk. A mennyiség részét sajnos már nem ilyen könnyű közel 100%-osan ellenőrizni. Áruátvételnél mindig van egy betárolási lépés is, ezért jellemzően ott könnyen el lehet érni 98% feletti pontosságot. Szedésnél többlet ellenőrzéssel, méréssel lehet növelni az alaposságot, de mindig meg kell gondolni, hogy megéri-e a befektetett erőforrást.
A harmadik problémakört pedig már rég megoldottuk a tárcímes rendszer bevezetésével.

Gyorsuljanak a raktári folyamatok, kifejezetten a szedés

A raktár gyorsaságának és felelősségének alapvető feltétele, hogy minden raktárfolyamat független legyen a cég többi részétől. Tehát minden folyamat, ami elindul a raktárban külső részleg közbenjárása nélkül tudjon egy menetben végigmenni, így nem kell soha más részlegre várni.

Az érthetőség kedvéért egy példa: Az áruátvétel ügymenete nem várhat valakire, aki beviszi a szállítólevelet, átnézi az árakat, stb. Tehát a szállítmány megérkezése után csak a raktári munkatársakon kell múlnia, hogy a folyamat eredménye az legyen, hogy a raktárkészletből minél hamarabb ki lehessen szolgálni a vevőt. A szedés végeztével sem szabad, hogy a dobozolás előtt arra kelljen várni, hogy valaki más eldöntse kaphat-e árut a vevő, ennek a kérdésnek a szedés kezdete előtt el kell dőlnie.

A szedés gyorsasága a fentieken túl az alábbi dolgoktól is függ:

  • A szedő tudja hova kell menni a termékért, nem kell keresgélni
  • A bejárási útvonala optimalizált
  • Ha odaért, ahol szedni kell, akkor a polcon sem kell sokat keresgélnie
  • Egy rendelést minél kevesebb lépésben kell szedni

A bejárási útvonal minden raktár esetében egyedi, sok paraméter befolyásolja, így rengeteg ötletet lehet alkalmazni – tárolási helyek optimalizálása, párhuzamos szedés, stb.

Kevesebb erőforrással lehessen ellátni az eddigi feladatokat/Az adott erőforrással több feladatot lehessen ellátni

Az utolsó problémakör megoldásához az eddigiek teljesülésén túl a folyamatok testre szabásával, precíz kialakításukkal és optimalizálásukkal lehet a legjobb eredményeket elérni.