Még okosabb keresés

Még okosabb keresés

Továbbfejlesztettük a webes keresést, így néhány beállítással még hatékonyabbá tehető a keresőmotor működése.

Az Octopus 8 ERP webes keresője több okossággal is segíti, hogy a webes vásárlók könnyen rátaláljanak a hőn áhított termékre. Egyik ilyen extra a beépített szinonimaszótár, amely lehetővé teszi, hogy nemcsak a beírt szóra, hanem azok általánosan használt egyéb kifejezésére is találatot kapjunk, függetlenül attól, hogy szerepelt-e a termékleírásban. Így, ha „notebook” szóra keresünk, akkor a laptopos cikkek is megjelennek.

Az eredményesség fokozására az eszköz technológiájának továbbfejlesztését valósítottuk meg az utóbbi időszak egyik nagy projektjében. Az sql keresési algoritmusával releváns keresésre is van mód. Ez azt jelenti, hogy a keresőmotor relevancia sorrendbe rendezi a kapott listát úgy, hogy előre hozza a keresési szavak szempontjából legrelevánsabb, vagyis leglényegesebb találatokat. Ezzel egyidejűleg gyorsítottunk a keresés sebességén is. A fogyasztó így könnyebben és gyorsabban eléri a keresési célját, tehát az elégedettségét fokozni a vásárlásait pedig támogatni tudjuk. A hatékonyabb keresés érdekében azonban a rendszer finomhangolására van szükség és néhány cég specifikus beállítást el kell végezni az adatbázisban található adatok szerkezetétől függően.

Az alábbi döntéseket kell meghozni és beállítani:

  1. Meg kell adni, hogy mely adatok számítanak többet a relevancia szempontjából
    Például nagykereskedő cégeknél inkább a cikkszám, a fogyasztókat kiszolgáló áruháznál pedig a cikk neve, esetleg a kompatibilitás a fontos.
  2. Meg kell adni, hogy a cikkcsoportok milyen sorrendben számítsanak a relevancia szempontjából
    Ennek főként a tartozékoknál van szerepe. Például, ha valaki beírja a keresőbe, hogy notebook, akkor nem csak notebookokat, hanem notebook táskákat, töltőket, egyéb tartozékokat is fogunk találni, mert ezeknek a nevében is megtalálható a notebook szó (vagy a cikkcsoportjuk nevében). Ilyen esetben előnyös, ha a notebook cikkcsoportban található cikkek kerülnek a listában előre. Ha viszont azt írja be az ember, hogy notebook táska, akkor úgyis csak olyan találatok fognak jönni, amelyek nevében MINDKÉT szó szerepel, így a cikkcsoportoknál megadott sorrend nem okoz gondot.

A keresési eredményeket érdemes az alábbi konfigurációkkal tovább pontosítani:

  1. Szinonimák megadása
    Ezek olyan általános szópárok, amelyek elírásból, más megnevezésből, összetett szavak kiváltásából származnak. Például, ha valaki notebook-nak hívja a cikkeit, de a laptop szóra is szeretné, ha jönnének termékek a találati listában. Papír-nak hívja a cikket, de a rövid i-vel írt szóra is szeretné, ha megtalálnák a felhasználók. A szinonimák felépítése nagyon fontos része a keresés finomításának és ehhez segítségül adunk egy kimutatást: Webes keresések (526). Ezt pl. hetente megnézve látható, hogy mely kifejezésekre volt nulla találat a weboldalon. Ezeket meg kell vizsgálni, és ha szükséges, felvenni hozzájuk szinonimát.
  2. Matematikai modell értékekre is találjuk meg a cikket
    A matmodell fogalmaknál megadható, hogy szükséges-e az értékre megtalálni a cikket, vagy sem. Pl. olyan fogalmakhoz tartozó értékeknél van ennek értelme, amely egyébként a cikk nevében nem szerepel.
  3. Kompatibilitásra is találjuk meg a cikket
    Ilyen esetben a cikkel kompatibilis készülék nevét (modell számát) beírva is jön a listában a tartozék. Természetesen a cikkcsoport sorrend itt is fontos, hogy a készüléket hozzuk elöl, és a tartozékokat utána, ha csak a készülék nevét írja be valaki.
  4. Cikkhez megadható egyedi keresőszavak
    Céljuk, hogy a cikktörzsben található Web kereső mezőbe beírt szavakra is találjuk meg a cikket. Olyan esetekre való, amikor a cikkek bizonyos halmazát szeretnénk egy kereső alapján elérhetővé tenni. Ilyen módon elérhető, hogy pl. egy kód beírásával a Web kereső mezőbe, a keresési linket felhasználjuk az áruházban pl. bannerre való kattintásnál, és olyan cikkek halmazát adjuk eredményül, amelyek egyébként nem tartoznak egymáshoz. De jó példa lehet mondjuk a Valentin szó beírása az összes olyan cikkhez, amelyet Valentin napkor szeretnénk kilistázni egymás alatt.

Fontos tudni, hogy a jól beállított webes keresés eredményét az Octopus8 ERP-ben való kereséshez is felhasználhatjuk: a cikktörzsben ilyen esetben nem valamely mezőnévre kell állítani a kereső mezőt, hanem a webes keresés opcióra. Így akár cikkszámot, akár név részletet, akár vegyesen több szót írunk be, százalékjelek nélkül és a szavak sorrendjétől függetlenül működni fog a keresés.
Több kisebb fejlesztést is megvalósítottunk. Például plusz egy okosság gyanánt megoldottuk, hogy egyaránt jó találatot kapunk a tizedes vesszőt tartalmazó számokra és a 14” (14 col) –ra is. Mivel a magyar nyelvben az idézőjelet szövegek kiemelésére is használjuk a tizedes vesszőt pedig szavak elválasztására is, ezért ehhez némi fejlesztésre volt szükség.